Mindfulness

 

Wat verstaan we onder Mindfulness

Mindfulness laat zich niet zo makkelijk uit het Engels vertalen. ‘Aandachtgerichtheid’ of ‘opmerkzaamheid’ worden wel als vertaling gebruikt. De volgende omschrijving voldoet beter: ‘het doelbewust en niet-oordelend aanwezig zijn bij de huidige ervaring van moment tot moment’. Het gaat niet alleen om het richten van onze aandacht, maar ook om de intentie en de houding waarmee dat gebeurt, met een milde openheid voor het hier en nu. Het is zoals het is, wat het ook is. Iedereen bezit van nature het vermogen om bewust aanwezig te zijn. Velen komen er niet aan toe dit vermogen optimaal te ontwikkelen.

Visie

Hoewel Mindfulness een levensvisie vanuit het Boeddhisme is, wordt Mindfulness gegeven vanuit de visie dat mensen zelf verantwoordelijkheid dragen voor hun gezondheid en het omgaan met ziekte en lijden. Oude oosterse meditatietechnieken en moderne westerse psychologie komen samen in een methode die in het westen Mindfulness heet. Hierin kunnen mensen met verschillende levensbeschouwelijke achtergrond zich thuis voelen. De oorspronkelijke Mindfulness cursus is ongeveer 30 jaar geleden geïntroduceerd door John Kabat-Zinn en staat nu in de wetenschap bekend als Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Deze methode is er niet op gericht klachten te verminderen, maar om gezondheid te bevorder

De training

De training vraagt dan ook de nodige inzet en discipline en bovendien de bereidheid om er aan te beginnen terwijl het resultaat soms even op zich laat wachten. Sterker nog: deelnemers worden juist uitgenodigd elk streven naar resultaat los te laten. Omdat de volgorde van de oefeningen zorgvuldig is opgebouwd, is het belangrijk zo mogelijk alle avonden aanwezig te zijn en vanaf het begin het besluit te nemen de hele training te volgen. De deelnemers krijgen zo de gelegenheid een ervaringsgericht leerproces te doorlopen, dit wordt versterkt door de training in een groep te volgen. Mindfulness leert ons om groeiend inzicht in onszelf te krijgen en acceptatie te brengen van onze mogelijkheden en beperkingen. Hierdoor geven wij onszelf de kans meer gezonde keuzes in ons leven te maken.

Voor wie is Mindfulness bedoeld?

De training is bedoeld voor mensen die actief willen bijdragen aan de verbetering van hun gezondheid en kwaliteit van leven. De training is niet bedoeld als een vervanging van andere therapieën. Ook is de training niet specifiek bedoeld om klachten te verminderen, al is gebleken dat Mindfulness een gunstige werking heeft op klachten als burn-out, angst- en paniekaanvallen, stemmingsstoornissen, chronische pijn en vermoeidheid.

Velen ervaren na de training meer rust in hun leven, voelen zich stressbestendiger, zijn meer in contact met hun lichaam en de rijkdom van alledaagse ervaringen en ervaren een vriendelijker houding zowel ten opzichte van zichzelf als naar anderen.

 

De begeleiding

De training wordt gegeven door Cameron Chesson, gestalttherapeut en Olivia Olivier, arts-acupuncturist en als  arts werkzaam in de psychiatrie. Bij Mindfulness ligt de nadruk niet op de theorie maar op de praktijk. De ervaringen van de deelnemers van de groep tijdens de oefeningen en de uitwisselingen hierover met elkaar zijn de beste leermeesters. De begeleiders van de groep dragen zorg voor de ruimte om deze ervaringen te delen en de verworven inzichten te integreren. Het is nadrukkelijk geen therapeutische groep.

Kosten

Introductie avond: € 20,- van 19.30-21.00 uur, deze vindt 2 keer per jaar plaats. Hierbij gaat de aandacht vooral uit naar de theorie met korte praktische oefeningen.

Training: € 100,- voor een serie van vijf donderdagavonden (iedere 14 dagen) van 19.30-20.30 uur.

Om de training te volgen is de introductieavond verplicht.